Č E S K Ý
Victor
a Victoria Trimondi
Osm otázek na XIV. Dalai Lamu
ke Kalachakra-Tantře
Již více než 25 let uskutečňuje XIV.
Dalai Lama nejvyšší tantrické svěcení tibetského buddhismu před
mnoha tisíci účastníků na celém světě.Podkladem k
představení je svatý text („Tantra“), tak zvaná Kalachakra-Tantra a v ní
obsažený mýtus Shambhala.
„Kalachakra“ (Sanskrit) znamená „kolo
času“. Kalachakra-Tantra byla v poslední době často kriticky
zpochybňována. V dialogové společnosti je snadno
uskutečnitelné, že se XIV. Dalai Lama těmto kritickým otázkám
osobně postaví a zodpoví je, ať už opravuje zpitvořeniny
nebo chybí interpretace nebo se otevřeně přiznává k
problematickým obsahům Kalachatra-Tantry nebo se od nich
veřejně distancuje. Poroto jsme shrnuli osm otázek na tibetského
nositele Nobelovy ceny za mír a objasnili:
1. Dalai Lamo, proč
Kalachakra-Tantra a v ní obsažený Shambhala-mýtus, kterou jste
ohlásil jako „rituál pro světový mír“ prorokuje a oslavuje
„svatou válku“ (Shambhala-válku) mezi buddhisty a nebuddhisty?
Dalai Lamo,Vy jste uctíván po celém
světě jako největší „vyslanec míru“, který se v mnohých
veřejných vysvětleních vyslovil proti jakémukoli užití násilí a
Kalachakra-Tantra je Vámi prezentována jako „příspěvek ke
světovému míru“.Ale Kalachakra-Tantra je zcela jiná než
pacifistická.Prorokuje a podporuje ideologicky krvavou náboženskou válku
mezi buddhisty a nebuddhisty o vládu nad světem (rituál Shambala).
Originální text popisuje buddhistické vedení války jako „bezmilostné“ a „kruté“.Tam se píše: „Mimořádně divocí válečníci
svrhnou barbarskou tlupu“ a „eliminují
ji“. (Shri Kalachakra I. 163/165) Ve více slokách opisuje text
vražedné superzbraně,které buddhistická armáda nasadí proti
„nepřátelům učení“. (Shri Kalachakra I. 128-142) Historický
Buddha odmítl válku v jakékoli formě. Pro něj neexistovala
„spravedlivá válka“ a už vůbec ne „svatá válkaů. Ale právě
proto, že je buddhismus vnímán jako přísné odmítnutí jakéhokoli
násilí, nalézá ne západě velké uznání. Jak se snášejí nehumánní a
válečná místa v textu Kalachakra-Tantry s vizí míru prabuddhismu a
Vašimi vlastními mírovými zapřísaháními?Jak to, že jsou v lamaismu
uctíváni mnozí bohové války a váleční hrdinové (mezi jinými
Begste,Mahakala,Gesar z Lingu)? U velmi úspěšných tibetských a
západních zástupců lamaismu jako Lama Chogyum Trumgpa a Lama Ole
Nydahl se najdou vůdčí myšlenky pro buddhistické „boží
válečníky“ („Shambhala-válečníci), kteří stavějí na
drsném zobrazení nepřítele a kážou vojenský buddhismus. Co
děláte, Dalai Lamo, proti takovému vývoji ve vlastních řadách?
Jak to, že může Kalachakra-Interpret Alexaner Berzin, kterého jste
označil za nástupce, otevřeně srovnávat principy islámského
Djihads s principy Shambhala války?
2. Dalai Lamo, proč je
v Kalachakra-Tantře, kterou jste nazval jako „příspěvek
ke světové ekuméně a ke světovému étosu“,
útočeno na 3 monoteisticky-semitická náboženství, obzvlášť na
islám, jako na „učení nepřítele“ a je je příseháno na
náboženckou válku proti islámu?
Dalai Lamo, tolerance vůči
jiným náboženstvím je jednou z Vašich základních požadavků, která Vás
učinila nejznámější symbolickou postavou mezináboženského
rozhovoru. Avšak Kalachakra-Tantre rituál, který jste představil
veřejně jako „příspěvek k ekumeně“, hrubě
odporuje v mnohých textových pasážích myšlenkám o toleranci. V něm
jsou hlavní zástupci semisticky-monoteistických náboženství „Adam, Henoch, Abraham, Mojžíš, Ježíš,
Mani, Mohammed a Mahdi“ popsáni jako „rodina démonických hadů“, kteří jsou vybaveni „Tamas“, tzn. vlastnostmi tmy,
klamání a nevědomosti. (Shri Kalachakra I. 154) Podle proroctví
Shambhala má výstavbě „buddhistického
Drahmas“ (buddhismu) po celém světě předcházet
ešatologická náboženská válka proti „barbarské Dharma“, zvlášť proti islámu. Originální text
mluví o tom, že „mocný bezmilostný
idol barbarů, démonická inkarnace (tzn.islám) žije v Mecce“. (Sha Kalachakra I.
154) Nemyslíte si, že v době, kdy náboženské války a boj proti islámu
určují světovou politiku, válka aviSovaná v Kalachkra-Tantře
proti islámu rozohňuje boj kultur? V časopise News z
10.října 2002 říkáte: „Islám
chce platit jako světové náboženství, stejně jako
křesťanství před pár set lety, zejména na agresi. To nemá
nic společného s náboženstvím, nýbrž pouze s mocí. A to
jistě nebylo v Zameru muhammeda. Náboženství nesmí být vedeno mocí.“. Nestavíte
se jednou takovou výpovědí do tradice Shambhala-války prorokované v
Kalachakra-Tantře? Proč zamlčujete agresivní potenciál,
buddhokratické vize moci a netoleranci ve Vašem vlastním lamaistickém
náboženství? To jistě nebylo ve smyslu Vašeho náboženského zakladatele
Buddhy Shakyamuni. Náboženství nesmí být vedeno mocí. Proč
nařizujete, jako kníže pokoje, jedné předbuddhistické
démoničce jménem Palden Lhamo, která svému vlastnímu synovi
stáhla kůži a používá ji jako sedlo pro svého mezka, protože
otálel přijmout buddhisticjkiou víru? Věříte, že takové
hrůzné obrazy mohou podpořit toleranční myšlenky o samotnou
toleranci? Jak to, že Vám tradiční směr víry tibetského buddhismu
jako školy Dorje-Shugden, kterému jste dříve sám patřil,
předhazuje nejvyšší netoleranci a pronásledování náboženských menšin?
3. Dalai Lamo, proč je
v Kalachakra Tantře, přes Vaše neustálá přiznávání se k
demokracii, přísaháno na instituci Chakrartin (vládce světa),
který má zřídit globální buddstický „boží stát“, „buddhokracii“?
Kalachakra-Tantra obsahuje
buddhistické státní učení o Chakravartin, „pánu světa“. „Na konci časů se zjeví
Chakravartin z božského města na hoře Kailash. On se vrhne se
svou vlastní armádou,která se skládá ze 4 dimenzí,do bitvy s barbary ve
všech částech zeměkoule.“ To se píše v originálním textu
Kalachakra-Tantry. (Shri Kalachakra I. 161) „Chakravartin“ platí podle
indické tradice za absolutistického „kněžského krále“, za theokrata,
který sjednocuje náboženskou, politickou a vojenskou moc v osobní jednotu.
„Občanské dělení násilí“ a demokracie jsou v této „politické
teologii“ pocházející z 10.století a tím také vizi Kalachakry
něco zcela neznámého. Buddha Shakyamuni naproti tomu odmítá „vládu nad
světem“. Když byl postaven před volbu stát se Chakravartinem nebo
Buddhou, rozhodl se explicitně pro cestu Buddhy, tzn.
„osvětleného“, a přísně odmítl cestu Chakravartina,
vládce světa. Jak to, že již přes 30 let provádíte po celém
světě rituál Kalachakry, ve kterém globální buddhokracie s jedním
absolutistickým regentem v čele, zobrazuje žádoucí model
společnosti pro naši planetu, přestože se z venku hlásíte k
demokracii? Proč podporujete buddhokratický návrh světa v
předmluvě knihy amerického tibetologa Roberta A. Thurmana Revoluce zevnitř? Proč
používáte jako podklad k Vašim politickým rozhodnutím lidskou státní
věštírnu (Nechung), která je zasvěcená mongolskému bohu války
(!Pehar) a ne politické procesy budování vůle, obvyklé pro každou
demokracii?
4. Dalai Lamo, proč
požadují buddhistické Tantra texty, obzvlášť také Kalachakra-Tantra
přes Vaše světově ceněná sociálněetická
ujášťování,od iniciátorů povádění „nemorálních“ a
„zločinných“ skutků jako: zabíjení, lhaní, krádeže a manželské
nevěry?
V tajných osmi nejvyšších procesech
Kalachakra-Tantry se má iniciátor dostat do stavu „onen svět dobrého a
zlého“ skrze extrémní mentální a tělesná „cvičení“. Originální
text po něm proto požaduje následné „hanebné činy“ a
„zločiny“: vraždit, lhát, krást, pít alkohol a manželskou nevěru.
Vy sám legitimujete, když adept Kalachakry pod určitými podmínkami
zabíjí lidi, „kteří škodí
učení nebo „se
chystají učinit odproné a nesvaté činy“.(Dalai Lama -
Kalachakra-Tantra, Berlin 2002,s 365) Také když požadujete, aby se
uskutečnily smrtící akty požadované v mnoha tantrických textech
-za určitých podmínek -ze „soucitu“ ,odporujete tím přísnému
zákazu zabíjení, který je pevně zakotven v původním buddhismu. V
tibetských dějinách mělo „zabíjení ze soucitu“ jako
oprávnění k likvidaci politických protivníků velký význam a
zanechalo krvavé stopy. Eticky zavrhované je na západě též
rituální požívání lidského masa, jak jedoslovně předepsáno
v Kalachakra-Tantře.
5. Dalai Lamo, proč,
napříč Vašim stálým ujišťováním, že tibetský buddhismus je
pod celibátem a příznivý pro ženy ,,jsou ženy ve vyšších
bohoslužebných obřadech Kalachakra-Tantry sexuálně-magicky a
sexisticky zneužívány, aby bylo dosaženo duchovní, světské a PATRIARCHALNI
moci?
V nejvyšších tajných zasvěceních
Kalachakra-Tantry jsou prováděny sexuálně magické obřady,
jejichž cíl je transformovat „sexualitu“ ve světskou a duchovní moc.
Podle originálního textu přitom představují použité ženy určitou
formu energie, přičemž věk hraje důležitou roli.
Začíná se s 11-letými děvčaty. V 8.-11.
zasvěcovacím stupni Kalachakra-Tantry je sexuálně magicky
experimentováno jen s jednou ženou ,ve 12.-15. zasvěcovacím stupni,v
tzv.Ganachakra, se rituálu zúčastňuje vedle mistra a inicianta
celkem 10 žen. Je povinností žáka nabídnout svému Lámovi ženy jako „dárek“.
Ženy jsou v Kalachakra-Tantře jako pouhé „dárkyně“ energie pro
mužského praktikanta a po ukončení rituálu nehrají žádnou roli. Jak se
snášejí takové obřady s lidským právem, které zaručuje oběma
pohlavím stejná práva a ke kterému jste se několikrát
veřejně hlásil? Udržování této sexuální magie ve vyšších
zasvěcováních Kalachakra-Tantry v tajnosti vedlo k divokým spekulacím
a domněnkám. Proč zde nedovolíte diskusi, ale tvrdíte na
veřejnosti, že tibetský buddhismus je celibátním náboženstvímkteré v
podstatě pro mnichy odmítá pohlavní styk mezi mužem a ženou ?
6. Dalai Lamo, proč
zakazujete, přestože stále znovu zdůrazňujete význam
„dialogové společnosti“, aby bylo veřejně diskutováno o
tajných obřadech Kalachakra-Tantry a vyhrožujete při nedodržení
zákazu „pekelnými tresty“?
Dalailamo, Vy sám píšete, že
člověku zasvěcenému do vyšších stupňů
Kalachakra-Tantry je pod pekelným trestem zakázáno, mluvit na veřejnosti
o tajných významech rituálů. V této souvislosti vyhrožujete v jednom
komentáři Kalachakra-Tantry jednomu žáku: „Co ti přikazuji, musíš dělat. Nemáš mě znevažovat a
jestliže to činíš, přijde čas smrti, aniž by tě strach
opustil a ty se zřítíš do pekla.“ (Dalai Lama,
Kalachakra-Tantra, Berlin 2002, s 251) Historický Buddha oproti tomu
požadoval ne věřit,nýbrž vše přezkoušet vlastními
zkušenostmi a podle zákonl rozumu. (Anguttara Nikaya i,174). To je
výpověď, kterou Vy sám stále znovu činíte. Proč tedy
zakazujete veřejně vedenou debatu o tajných Tantras a tajných
obřadech Kalachakra-Tantry? Proč nezveřejníte tajné
obřady? Nezveřejněním jen podporujete systém okultismu.
7. Dalai Lamo,proč jte
udržoval tak úzké kontakty s lidmi z prostředí náboženského fašismu a
sektového terorismu jako Bruno Beger, Jean Margués-Riviére, MiguelSerrano a
Shoko Asahara, kteří se nechali pro své vize a konání inspirovat z
obsahů Shambhala-mýtu?
Několikrát jste zdůraznil,
že principy buddhismu Mahayana se obzvlášť kryjí se západními
představami demokracie přikázáním lidských práv. To ale
neplatí-při doslovné interpretaci-pro mnohé obsahy tantrického
buddhismu, který který představuje centrum tibetského náboženství. Tak
je skutečností, že mýtus Shambala integrovanýv Kalachakra-Tantře
vedl k agresivnímu chování, velikášským vizím a spikleneckým teoriím jak v
dějinách asijských národů, tak také v náboženském fašismu a
neofašismu. Již v SS-dědictví předků Heinricha
Himmlera sestával zájem na obsazích Kalachakra-Tantry a vlivný fašistický
kulturní filozof Julius Evola viděl v říši mýtů Shambhala
esoterické centrum posvátné válečné kusy. Tato vize je dodnes
pevně zakotvena v náboženském myšlenkovém světě
mezinárodního pravicového extémismu. Už jen z této skutečnosti
vyplívá nutnost se jasně a jednoznačně distancovat od
válečného mýtu Shambhala a toto místo v textu zakázat. V
protikladu k tomu jste pěstoval přátelské kontakty s lidmi z
fašistického podsvětí,jako s bývalým příslušníkem jednotek
SS Brunem Begerem (odsouzeného kvůli pomoci při vraždě v 86
případech), s kolaborantem SS, významným orientalistou a Tantra
expertem Jeanem Margués-Riviérem (v nepřítomnosti odsouzen k
smrti kvůli vydání Židů a zednářů gestapu ve
Francii), se zakladatelem „esoterického hitlerismu“ a bývalým chilským
zastupitelem Miguelem Serranem (vedoucí teoretik mýtu SS ) a s japonským
teroristou a ctitelem Hitlera Shoko Asaharou.Protože směřuje
Kalachakra-tantra proti všem náboženstvím,která mají semitistický
původ,může být velmi lehce převzata pravicově
radikálními, antisemitickými kruhy pro jejich rasistickou propagandu. V
tomto smyslu již byla použita.
8. Dalai Lamo, proč
neexistuje žádná Vaše přesná exegeze problematických míst textu
Kalachakra-Tantry, která se srozumitelně distancuje od válečných,
netolerantních, sexistických a buddhokratických výroků Tantry,
případně tato místa z originálního textu škrtá?
Dosud nepřekládáte žádnou jinou
exekesi, která se distancuje od násilného potenciálu tohoto textu.na
otázku,do jaké míry je vůbec exekese starých textů možná,dáváte
rozporuplné odpovědi.Na jedné straně říkáte: „I slova Buddhy
by se měla podrobit kritické zkoušce.Tak některé jeho
výpovědi nesmíme brát doslova a musejí být interpretována jinak.“
(Dalai Lama- „Oči moudrosti“-Freiburg 2002,178) Tomu odporuje na
jiné straně Vaše následující výpověď: „Tantrasové a
Sutrasové jsou poslední autoritou, ne my. Když se v tom nalézá písemná
reference, nenastává pro nás nutnost, abychom tyto věci přijali a
vypověděli, že Buddha měl ve svém vědomí analogii se
západním náboženstvím nebo vědou.“ (v: The Berzin
Archives-Kalachakra Teachings) Jak to, že dosud není přístupný
úplný, správný a komentující překlad Kalachakra-Tantry do jedné ze
západních řečí, přestože jste už desetitisíce lidí ze západu
zasvětil do tohoto rituálu?
© Victor &
Victoria Trimondi
Dalajlámovy
stíny: Dalajláma a tantrický buddhismus
Esesák
učitelem dalajlámy
|